Kuntavaalit ovat kannanotto hallituksen politiikan puolesta tai sitä vastaan

Kuntavaalien kolkuttaessa jo ovella lapset, nuoret, vanhukset, sivistys ja kaikki muut kivat ja arvostettavat asiat ovat taas saaneet koko joukon uusia ystäviä. Jotain vanhasta on kuitenkin opittu, kun #koulutuslupauksia ei niin paljon sentään olla antamassa. Kuitenkin kovin monet hallituspuolueiden kuntatason edustajat koittavat ottaa etäisyyttä hallituksen tylyyn, ammattitaidottomaan ja poukkoilevaan politiikkaan. Todellisuudessa hallituspuolue on hallituspuolue myös paikallistasolla. Jos haluat antaa tukesi nykymenolle, äänestä toki jotain hallituspuoluetta. Jos taas et, niin tee jotain muuta. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, sillä voit olla varma, että hallituspuolueiden voitto tai edes torjuntavoitto näissä vaaleissa selitetään siunaukseksi nykymenolle. Vastaavasti tappio nähdään epäluottamuslauseena.

Käytännössä hallituksen politiikan toteuttaminen on ollut ja tulee olemaan suurelta osin paikallispolitiikkaa. Koulutusleikkaukset ovat esimerkiksi täällä Kajaanissa tarkoittaneet sitä, että Kajaanin kaupunki joutui akuutin kriisin takia rahoittamaan hetken aikaa Kajaanin lukion toimintaa ja toisaalta ammattilliseen koulutukseen kohdistuneet ja kohdistuvat leikkaukset ovat pakottaneet KAO:n toimenpiteisiin, jotka ovat konkretisoituneet koulutusohjelmien karsintoina ja entisestään vähenevänä lähiopetuksena. Hallituksen linjausten ikävät seuraukset ja täytäntöönpano ovat suurelta osin paikallista politiikkaa, jonka avulla voidaan myös haittoja hallita tai rajoittaa. Siksi äänesi on tärkeä. Suuri osa hallituksen linjauksista on nimittäin sellaisia, että ikävät likaiset työt tehdään paikallisesti. Ei Sipilä päätä siitä, että mikä ammattioppilaitos tai sellaisen linja suljetaan – se olisi ikävää – vaan rahahanoja kiristämällä paikallistasolla käydään selviytymiskamppailua ja priorisoidaan. Sama toimintamalli ulottuu lähes kaikkialle. Likainen työ tai haittojen minimointi on paikallistason toimintaa. Sinä päätät, millaista toimintaa haluat edistää.

Kajaanissa esimerkiksi varhaiskasvatukseen kohdistettiin satojen tuhansien eurojen leikkaukset heti kun hallituksen linjaukset sen mahdollistivat ja se tapahtui Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaisten tuella. Kyse oli vieläpä rahoista, jotka oli jo budjetoitu varhaiskasvatukselle. Samalla kyseessä oli myös surullinen demonstraatio ryhmäkurin lamauttavasta vaikutuksesta. Esitys ei nimittäin olisi mennyt läpi, jos kyseisten puolueiden edustajat voisivat äänestää sen mukaan, mitä todella tahtoivat. Mutta kuten olen jo vuosia sanonut, edustuksellisen demokratian edustuksellisuuden ja demokratian vihollisia ovat puolueiden sisäpiirien herrakerhot. Nelisen vuotta Kajaanin kaupunginvaltuustossa on opettanut, että varsinkin Kokoomuksen ja Keskustan valtuutettujen odotetaan olevan napinpainoautomaatteja ja puheenvuorot ovat lähinnä omien selkääntaputtelua. Mutta sitten valtakunnallisella tasolla heijattiinkin toiseen suuntaan, minkä myötä hallituksen edustajat päättivätkin alkaa näytellä hyväntekijöitä.

vpleivo
Vasemmistoliitto Kajaani

Marcus Aurelius, Seneca, Thomas Jefferson, George Washington, Jeesus ja John Stuart Mill olivat kovia kavereita.
Palautetta voi lähettää osoitteeseen vpleivo@gmail.com
Jos haluat saada blogin parhaat palat Facebook-seinällesi ja aiheisiin liittyviä uutisia, käyhän tykkäämässä: https://www.facebook.com/KitinaaNalakamaasta

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!