Sanavapaus-postimerkkisarja pitäisi julkaista

Postin verkkosivuilla kirjoitettiin tammikuussa 2016 seuraavasti:

”Posti on suunnitellut julkaisevansa toukokuussa postimerkkiarkin, jonka teemana on sananvapaus, tärkeä demokratian peruspilari ja tärkeä arvo Suomessa…Postimerkkiarkissa on viisi sananvapauteen liittyvää teemaa, jotka ovat eläinten oikeudet, tuloerot, kulttuuriarvot, maahanmuutto ja energiamuodot. Aiheet ovat suomalaisia puhuttavia, ajankohtaisia aiheita…”

Postimerkkitoimikunnan puheenjohtaja Kaj Kulp kertoi tuolloin, että ”Perustuslaissa turvattu sananvapaus on meille suomalaisille suorastaan äidinmaidossa siirtyvä asia, joka on tärkeä arvo myös maailman muuttuessa… Postimerkit herättävät kiinnostusta ja keskustelua. Sananvapaus-postimerkkiarkki on jo tässä vaiheessa noussut puheenaiheeksi. Arkin kuvamaailmaa on tulkittu monista näkökulmista. Seuraamme aiheesta käytävää keskustelua ja keräämme asiakkaidemme palautetta muun muassa Postiraadin kautta helmi-maaliskuun aikana”

Huhtikuussa ääni vaihtui kuitenkin kellossa ja Posti kertoi, että ”Posti on päättänyt jättää julkaisematta vastinpareja kuvaavat Sananvapaus-postimerkit asiakkaista koostuvan Postiraadin palautteen johdosta. Postiraadin monissa jäsenissä herätti voimakasta hämmennystä erityisesti eläinten suojelua ja maahanmuuttoa kuvaavat postimerkit. Osa koki kuva-aiheet loukkaaviksi, ja merkkien yhteyttä sananvapauteen ei ymmärretty. Posti tahtoo ratkaisullaan välttää keskustelun kärjistämistä.”

Ja Kulp kommentoi ratkaisua kertomalla, että ”Sananvapauteen kuuluu myös vastuu yhteiskunnallisesta keskustelusta. Tämä oli vakavan harkinnan myötä syntynyt päätös – emme halua luoda vastakkainasettelua tai mahdollistaa vihapuhetta. Olemme voimakkaasti monikulttuurinen yritys. Postin työntekijät Suomessa edustavat yli 80 kansalaisuutta”

Että näin. Suomeksi sanottuna itsesensuuriin ryhdyttiin, koska Postiraati ei ymmärtänyt sitä, mistä teoksissa oli kyse ja koska raadin edustajista monet päättivät loukkaantua kolmansien osapuolten puolesta. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka postimerkkien julkaisu olisi mahdollistanut vihapuhetta. Niqabiin verhottu hahmohan oli suorastaan erinomainen ja ajankohtainen aihe, sillä Suomessakin on keskustelu siitä, kuinka kyseisen vaatekappaleen käyttöön tulisi suhtautua ja kansanedustajatasoa myöten on esitetty ajatuksia siitä, että niqab tulisi kieltää.

Se että niqabin esittäminen perisuomalaiseksi koetun koivumaiseman rinnalla tuntuu vastakkainasettelulle ja jopa vihapuheen mahdollistavalle, on hyvin kuvaavaa. Ihan oikeasti.

Jos niqab ei sovi koivumaiseman vastinpariksi, niin johtuuko se siitä, että niin ajatteleva haluaa päästä eroon niqabeista, koska ”ne eivät kuulu Suomeen”?  Vai kenties siitä, että hän haluaa kieltää sen, että niqab-kysymys on jo nyt noussut osaksi suomalaista identiteettikeskustelua ja kuvittelee keskustelun katoavan, kun siitä vaietaan kyllin tarmokkaasti? Taiteen tehtävä on nimenomaan rikkoa totuttuja ajattelumalleja, haastaa ja kyseenalaistaa. Samoin sen tehtävä on olla rakentamassa muuttuvaa identiteettiä.

Posti on liittynyt kasvavaan joukkoon suomalaisia toimijoita, joiden mielestä sananvapauden rajoja tulee määritellä sovinnaisuuden, mitäänsanomattomuuden ja ärsyttämättömyyden mukaan. Todellisuudessa kyse on vain pelkuruudesta, selkärangattomuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää taidetta ja sananvapautta.

vpleivo
Vasemmistoliitto Kajaani

Marcus Aurelius, Seneca, Thomas Jefferson, George Washington, Jeesus ja John Stuart Mill olivat kovia kavereita.
Palautetta voi lähettää osoitteeseen vpleivo@gmail.com
Jos haluat saada blogin parhaat palat Facebook-seinällesi ja aiheisiin liittyviä uutisia, käyhän tykkäämässä: https://www.facebook.com/KitinaaNalakamaasta

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu