Kitinää Näläkämaasta ..mitäpä se hyvejää..

Pitäisikö halal-lihan myynti kieltää?

Eilisen turkistarhausta käsiteelleen kirjoitukseni kommenttiosastolla nostettiin esille kysymys uskonnollisista teurastuksista, joista Suomen osalta olennaisia ovat juutalaisten ja muslimien harjoittamat tavat surmata eläin niin, että uskonnon vaatimukset täyttyvät. Olen jo aiemmin miettinyt, että aiheesta voisi kirjoittaa, koska kysymys on enenevässä määrin olennainen ja nykykäytäntömme asian suhteen on epälooginen.

Kuluvan vuoden alussa voimaan on astunut Euroopan parlamentin ja neuvoston asettama asetus, joka sallii rituaaliteurastukset ilman tainnuttamista. Oma lainsäädäntömmehän ei tällaista salli, mutta viime kesänä maa- ja metsätalousministeriö käynnisti lainsäädäntöhankkeen, jossa asiaan aiotaan ottaa kantaa. Kansallinen lainsäädäntö voi tämän osalta olla tiukempaa, eli Suomen ei tarvitse sallia rituaaliteurastuksia, jotka katsotaan liian epäinhimillisiksi.

Lakimuutoksen valmistelutyön pitäisi valmistua ensi kesään mennessä. Olisi erikoista ja epäloogista, jos nykymenon annetaan jatkua, sillä on typerää ja omituista, että kaupoissamme saa myydä lihaa, jonka tuotantotapa on selkeästi laiton. Jos maamme linja ei muutu itse rituaaliteurastusten suhteen, on naurettavaa, jos rituaaliteurastetulle lihalle ei aseteta myyntikieltoa.

Eläinten oikeuksista huolta kantavien ihmisten ja järjestöjen luulisi olevan tästä hyvinkin kiinnostuneita, mutta kovin hiljaista on kyllä ollut. Kyse on periaatteellisesti hyvinkin tärkeästä asiasta.

Toisin sanoen tällä hankkeella saa olla vain kaksi loogista lopputulemaa, jotka ovat seuraavat.

A) Rituaaliteurastukset todetaan liian julmiksi ja ne kielletään edelleenkin eläinsuojelusyistä. Tällöin on ehdottomasti kiellettävä myös tällaisen lihan myynti.

tai

B) Rituaaliteurastukset todetaan sellaisiksi, että ne voidaan toteuttaa kyllin kivuttomasti, jolloin määritellään soveltuvat keinot ja täytettävät kriteerit. Tällöin vaatimukset täyttävän lihan myynnille ei tule asettaa mitään esteitä.

Päädyttiinpä kumpaan tahansa, on ratkaisun perustuttava yleisiin ja yhtäläisiin kriteereihin. Uskonnon varjolla ei saa rääkätä eläimiä sen enempää kuin muutenkaan, muttei yhteiskunnan tule toimintaa kieltää, mikäli se sallii vastaavan kärsimyksen tuottamista muuten. Lisäksi on muistettava, että metsästys ja kotitarveteurastus ovat maassamme aivan laillisia tapoja hankkia lihaa. Ja niin pitää mielestäni olla jatkossakin.

Jos minulta kysyttäisiin, niin eri teurastustapojen tuottamaa kärsimystä pitäisi tutkia tieteellisesti ja sen jälkeen tarkastella kokonaisuutena eläinsuojelullisista näkökulmista käsin. Puhtaalta perstuntumalta väitän, että ainakin halal-teurastus (shechitaa en tunne) , jonka asiansa osaava henkilö tekee kontrolloiduissa oloissa, ei tuota kohtuutonta kärsimystä eläimelle. Mutta asiaa olisi syytä tutkia ihan oikeasti ja lisäksi uskonnollisten yhteisöjen pitäisi olla myös valmiita joustoihin, jos sellaisille voidaan katsoa olevan tarvetta. Turha kärsimys on turhaa kärsimystä, eikä yhteiskunnan rajoja tule määritellä joustavasti sen mukaan, että onko taustalla aateperustaisia väittämiä vaikkapa ruuan rituaalisesta puhtaudesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Koska en ole teuraana vielä itse ollut en voi tietää mitä eläin todella tuntee ja ajattelee teuraalle menostaan. Mutta muutamia näkövinkkeleitä tässä kuitenkin.

Puhutaan vaikka lampaista ja vuohista, eli kotiteurastus ja silloin on kyseessä myös tuttu kotieläin tai jopa kylältä ostettu, mutta lähiruokaa kuitenkin.

Jos teurastaa omakasvattaman eläimen, se vaistoaa teurastuksen jo paljon ennen tainnutusta, jos et sitten salaa ammu sitä navetan eteen laitumelle.

Eläimen pelko on suurimmillaan siihen asti, kun tämä tajuaa, että mitään ei enää voi, vaan lähtö tulee. Eläin rauhoittuu tavallisesti juuri ennen armollista tainnutusta, mutta jos tainnutusta ei tehdä ei se eläin juurikaan siitä ole moksiskaan, eli on ehkä yliampuvaa puhua tainnutuksen tuomasta onnesta. Monesti tainnutus voi myös epäonnistua, pässi väistää ja saa vain korvatillikan, joten tuska on sitä kovempi.

Joka tapauksessa eläin kuolee ja se on sen suurin pelko. Olen teurastanut molemmilla tavoilla, ja minusta se ilman tainnutusta on jopa hellempi eläimen kannalta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Oleellinen osa halal-lihan tuotantoa on teurastajan eläimen teurastamisen yhteydessä arabiaksi lausuma "Allahu akbar" samalla kun hän leikkaa poikki täysin tajuissaan olevan eläimen kaulasuonet terävällä veitsellään.

Kaikki muutokset tähän käytäntöön tuhoavat halal-lihan.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

Aika näyttää, mihin taipuu itse kukin, mutta samanaikaista tainnutustahan ei ole kielletty.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

Nykyteknologia ja tiede kuitenkin mahdollistavat verrattain hyvät tutkimukset. Itsekään en osaa tainnutusta mitenkään itseisarvona pitää. Tärkeintä on kuitenkin minimoida turha kärsimys.

Käyttäjän kapavalimaki kuva
Kari Välimäki

Voin jo kuulla Kimmo Sasin sydäntä riipivät sanat humanismin ja inhimillisyyden puolesta, itkua nieleskelevän hätähuudon: "Ajatelkaa niitä halal-lihalla elantonsa tekevien vanhempien itkeviä lapsia!".

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

No se nyt ei ollut ainoa hänen pointtinsa kutienkaan.

Käyttäjän kapavalimaki kuva
Kari Välimäki

Ei ollut. Mutta itkeviin lapsiin vetoaminen on vain. No, se nyt vain on. Eikä niin vähän.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo Vastaus kommenttiin #7

Se on kyllä totta. Tosin kuka olisi SASILTA moista odottanut? :D

Käyttäjän kapavalimaki kuva
Kari Välimäki Vastaus kommenttiin #9

Jotkut eivät koskaan tuota pettymystä ja siksi heihin pettyy kerta toisensa jälkeen.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Kosher lihan tuotannossahan ei saa käyttää edes tainnutusta jos olen oikein ymmärtänyt. Tuon takia liha tuodaan Suomeen muualta. Katselin tuossa videon Kosher teurastamosta ja siinä näytettiin kun eläimet tipahtivat teurastamo järjestelmästä kitumaan lattialle. Kuinka paljon ne kärsivät siinä vaiheessa kun verenpuute kaiken järjen mukaan on sumentanut ajatuksia.
Jos nuo teurastustavat kiellettäisiin olisi täysin järjen vastaista sallia edelleen lihan tuonti.

Pointsit muuten blogistille harvinaisen asiallisesti kirjoitetusta tekstistä. Tämmöisllä teksteillä asiat etenee parhaiten.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

Kiitoksia:)

Tällainen käsitys minullakin on tuosta kosher-kuviosta. Kärsimystä ei kuitenkaan pidä sekoittaa lihasten toimintaan. Vaikka aivot pimenevät, muu kroppa voi toimia. Ja toisaalta "elottomassa" ruumissa voi olla paljonkin aivotoimintaa ja tuskantunteita.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Täysin sama menetelmä on alkuperäisessä halal-kuviossa maustettuna teurastajan julistavalla rukouksella : "Allahu akbar" !

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo Vastaus kommenttiin #12

Käsittääkseni (paino edellisellä sanalla) ainakin osa muslimioppineista suhtautuu myönteisesti samalla hetkellä tapahtuvaan tainnutukseen/tyrmäykseen.

Mauri Hyhkö

Tietääkseni teurastaminen pitää suorittaa niin, että eläin kärsii mahdollisimman vähän. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%A1er#Teurastus

Afrikassa maasai-heimo ottaa elävästä naudasta verta eikä eläin tunnu kärsivän erityisemmin, sen enempää kuin verenluovuttaja. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masai_initi...

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

Maasaiden muut(kaan) käytännöt eivät oikein kestä päivänvaloa;)

Jos tavoite olisi aina absoluuttisen minimoitu kärsimys, ei noissa rituaaliteurastuksissa olisi ongelmaa, koska ne kehittyisivät koko ajan parhaan tiedon mukaan. Käytännössä ritualistiset uskonnolliset vaatimukset menevät edelle, jolloin asiaa pitäisi tutkia ja laittaa vain ja ainoastaan samalle viivalle muiden teurastustapojen kanssa.

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

Tämä Halal/Kosher keskustelu tuntuu olevan jotenkin pinnalla. Lyhyenä kommenttina tähän. Kaikki kotimainen liha on teurastettu suomalaisten lakien mukaan oli se Hallalia tai Kosheria. Halal kaupoissa useasti käyneenä voin sanoa, että heidän tuotteensa ovat huomattavan laadukkaita verrattuna viereisen Prisman muovipakkauksiin. Halal lihakaupoissa on vielä oikean lihakaupan meininki. Itse teurastus ja tuotantoeläinten kohtelu ei ole ikinä "humaania" oli tyylisuunta mikä hyvänsä. Jos siitä on aidosti huolissaan kannattaa kyllä sitten siirtyä sanoista oikeisiin tekoihin. Ohessa lainaus vegaaniliiton sivuilta:

2. Miten tuotantoeläimet teurastetaan?

Pelkästään Suomessa teurastetaan päivittäin 150 000 eläintä ihmisten ruoaksi. Maailmassa on tällä hetkellä noin 20 miljardia tuotantoeläintä. Teurastamot ovat yleensä suuria. Koska eläimiä on massoittain, aikaa ei ole eläinten yksilölliseen kohteluun. Kiire, ahtaus ja kovakourainen käsittely kuuluvat niin odotteluvaiheeseen kuin itse teurastusvaiheeseenkin. Eläimiä stressaa myös koneiden melu, veren ja sisälmysten haju, muiden eläinten huudot sekä eläinten keskinäiset tappelut. Sähköpiiskan käyttö on periaatteessa kielletty, mutta sitä silti käytetään usein eläimiä siirrettäessä paikasta toiseen. Teurastusvauhti on nopea, esim. sikoja teurastetaan 300 tunnissa ja siipikarjaa jopa 6000 eläimen tuntivauhdilla.

EU-maissa eläimet on tainnutettava ennen kuin ne varsinaisesti tapetaan eli kaulavaltimo leikataan ja veret lasketaan pois. Yleisin tainnutusmenetelmä on sähkövirta, joka nykytiedon valossa aiheuttaa kipua ennen kuin eläimeltä lähtee taju. Sioille annetaan sähköisku ohimoille asetettavien elektrodien kautta. Myös hiilidioksiditainnutusta käytetään, mutta se puolestaan saattaa aiheuttaa joillekin eläimelle paniikinomaisen reaktion.

Naudat tainnutetaan ampumalla tainnutuspistoolilla. Sen jälkeen kurkku viilletään auki ja veret lasketaan pois. Yleensä tämä on melko nopea ja kivuton tainnutustapa, mutta aina ampuminen oikeaan paikkaan ei onnistu. ”Inhimillisiä” virheitä voi tulla myös myöhemmin teurastusvaiheessa.

Teurastus on hyvin tehdasmaista myös Suomessa, erityisesti siipikarjan kohdalla. Linnut nostellaan kuljetuslaatikoista pois ja laitetaan roikkumaan jaloistaan metallikoukkuihin. Käsittely on kiireistä ja kovakouraista, minkä takia osalta linnuista murtuu siipiluita. Roikkuvat linnut kuljetetaan liukuhihnaa pitkin tainnutusaltaaseen, johon on johdettu sähkövirtaa. Tämän jälkeen linnuilta aukaistaan kurkku. Mikäli lintu on rimpuilemalla välttänyt sähkövirran, se on tajuissaan kurkun viillon aikana.

Useimmissa länsimaissa lain mukaan eläimet on tainnutettava ennen teurastusta, mutta useissa maissa tästä saa poiketa uskonnollisista syistä. Juutalaisten uskonnon mukaan lihan tulee olla kosher-lihaa ja islaminuskoisilla puolestaan halal-lihaa. Kummassakin tapauksessa eläin tapetaan valuttamalla siitä veret eläimen ollessa tajuissaan. Suomessa kosher- ja halal-teurastus tehdään niin, että tainnuttaminen ja veren valutuksen aloittaminen tehdään samaan aikaan. Suomeen saa kuitenkin tuoda perinteisillä kosher- ja halal-menetelmillä teurastettua lihaa. Useissa EU- maissa tainnutusta ei noudateta ei-uskonnollistenkaan teurastusten yhteydessä.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

On joka tapauksessa naurettavaa sallia tuonti, jos menetelmät ovat kiellettyjä. Kuinka tuo samanaikainen tainnutus muuten hoidetaan?

Ben Kaergin

Aivan vain ujosti täältä sivusta blogikirjoituksessa esiintyneille asiantuntijoille, -kosher(tässä tapauksessa siis liha) ei merkitse minkäänlaista rituaaliteurastusta,sellaisen termin käyttö olisi jossain määrin paikallaan,jos juutalaisilla olisi olemassaoleva temppelinsä Jerusalemissa. Näinhän ei ole ollut pariin vuosituhanteen.

Ei,kyllä siinä on kysymys yksinkertaisesti (tässä tapauksessa lihan) syömisestä.Sana kosher (puhdas) merkitsee näet lukemattomia muitakin asioita,sekä ruokaan,että elämään noin laajemminkin liittyen.Tämä siis juutalaisuuden näkökulmasta,mikäli se nyt sattuisi kiinnostamaan.

Käyttäjän vpleivo kuva
Veli-Pekka Leivo

"Jos minulta kysyttäisiin, niin eri teurastustapojen tuottamaa kärsimystä pitäisi tutkia tieteellisesti ja sen jälkeen tarkastella kokonaisuutena eläinsuojelullisista näkökulmista käsin. Puhtaalta perstuntumalta väitän, että ainakin halal-teurastus (shechitaa en tunne) , jonka asiansa osaava henkilö tekee kontrolloiduissa oloissa, ei tuota kohtuutonta kärsimystä eläimelle. Mutta asiaa olisi syytä tutkia ihan oikeasti ja lisäksi uskonnollisten yhteisöjen pitäisi olla myös valmiita joustoihin, jos sellaisille voidaan katsoa olevan tarvetta. Turha kärsimys on turhaa kärsimystä, eikä yhteiskunnan rajoja tule määritellä joustavasti sen mukaan, että onko taustalla aateperustaisia väittämiä vaikkapa ruuan rituaalisesta puhtaudesta."

Ben Kaergin

V-P L,

´Turha kärsimys on turhaa kärsimystä..´

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi,sataprosenttisesti.On todella hyvä asia,että tästä keskustellaan ja sitä tutkitaan kaikilta eri näkökohdiltaan.
Mitä tulee mainitsemaasi ´rituaaliseen puhtauteen´ (siitähän ei sinänsä ollut kaiketi kysymyskään),en siihen katso voivani itse sen kummemmin puuttua,koska ko. substanssi on henkilökohtaisesti minulle käytännön syistäkin tulkinnanvarainen.Tiedän kuitenkin kertoa asiasta pitkälti sen,mitä se juutalaisuudessa merkitsee.

Tuohon kosher-asiaan kuitenkin lisäisin varmuuden vuoksi sen verran vielä,että kashrut- (puhtaus)säännöstö ei toki koske vain lihaa,vaan myöskin esimerkiksi viiniä,tms. produsoituja elintarvikkeita,muista asioista elämän erilaisilla sektoreilla puhumattakaan.
Olen nähnyt shehita-teurastuksen,enkä pitänyt näkemästäni -kuten mistään muustakaan teurastuksesta missään- siinä eläin näet kiistatta tapetaan,koska se halutaan myöhemmin syödä/valmistaa ruoaksi. Olen nähnyt myöskin Suomessa vastaavia tuotantoeläinten teurastuksia (suomalaisissa teurastamoissa HK:n ja Atrian tapaan),eivätkä nekään rehellisesti sanoen mieltä ylentäneet (olen hyvin eläinrakas ihminen).

Tuohon kosher-teurastukseen haluaisin kuitenkin lisätä vielä sen,että siinä edellytetään ehdottomasti,että eläimen on oltava,paitsi kaikin tavoin terve,myöskin hyvin kohdeltu eläessään ja että sitä kohdellaan kunnioittavasti myös teurastettaessa,siten,kuin vain mahdollista on (niinpä). Ymmärrän hyvin,että ei silti hyvältä tuntune,ainakaan kun eläinystävä on.

Halal-teurastusta en sen kummemmin tunne,en tiedä sen tarkemmista määräyksistä,jotka määräytynevät koraanin (Qur-an) perusteella (olen kyllä pyrkinyt perehtymään myös tuohon kyseiseen opukseen jossain määrin,sitä ja islamia,sen sisäisiä oppirakenteita noin yleisesti ymmärtääkseni).

Mielestäni kirjoituksesi pointti on hyvä ja tärkeä,kun nyt useimmat meistä ihmisistä kuitenkin lihaa ja siitä jalostettuja tuotteita syödä tahtonevat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #28

- Tuohon kosher-teurastukseen haluaisin kuitenkin lisätä vielä sen,että siinä edellytetään ehdottomasti,että eläimen on oltava,paitsi kaikin tavoin terve,myöskin hyvin kohdeltu eläessään ja että sitä kohdellaan kunnioittavasti myös teurastettaessa,...

Benin kansaa täysin samaa mieltä, kuten alkukommentissa jo kerroin. Eläin lähtee "hyvillä mielin", kun kasvattaja pitää sitä sylissään ne viimeiset henkoset. Teurastamoissa ne menevät liukuhihnamaisesti ja tuska ennen armahtavaa tainnutusta on kohtuuttoman kova. Mielummin tapan eläimen niin että se ei kärsi ilman nukutusta, kun laitan sen satojen kilometrien teurasmatkalle ja odottelemaan tunteja teurastusta, jossa sitten annetaan tuo armahtava nukutus. Sillä ei ole perkele mitään merkitystä enää silloin, jos oikeista kärsimyksistä puhutaan.

Näille jeesustelijoille sanoisin, että miten on kanojen ja kalojen kanssa, miten ne silakat teurastetaan?

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

Ben@, joo kosher on minulle suhteellisen tuttu ja ymmärrän kyllä termin laajuuden. Mutta kyllä siihen liittyy teurastustapakin. Oheinen Wikipedian artikkeli on aika selventävä vaikkakaan sen täydellisestä oikeellisuudestaan en tiedä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosher

Veli-Pekka@, on tietysti paikallaan olla eläinten kohtelusta huolissaan. Mutta nykyaikainen tuotantoeläintalous ei kyllä kestä mitään eetistä tarkastelua. Jokin aika sitten tehtiin suomalainen dokumentti jossa seurattiin Bolognesekastike säilykketölkin tarinaa. Naudat sitä varten kasvatetiin muistaakseni Saksassa ja sitten ne kuljetettiin itään tuhoamisleireille (joihin ei päässyt kuvaamaan) ja sieltä liha jonnekkin kolmanteen maahan johon tuotiin loput elintarvikkeet ympäri maapalloa. En nyt muista dokkarin nimeä mutta ilmestyessään se sai aika runsaasti palstatilaa. Sen takia on turha saivarrella kosher/halal lihan tuonnista koska normi Bolognese purkin nautakaan ei ole ihan vaan nukkunut pois ja päätynyt purkkiin.

Jos olet oikeasti eläimistä huolissasi suosittelen kasvissyöntiä joka on aina viisas ja eettisesti kestävä ratkaisu.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Ymmärtäkseni eläimien turha rääkkääminen on kiellettyä jo nykylakien perustella. Mietityttää miten asiaa valvotaan. En ota tässä kantaa mihinkään uskomuksiin.

youtubesta lisää halal haulla. http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c

Voi sitten itse luoda mielipiteensä. En suosittele herkille.

Tiina Kauppinen

Tutkimustieto eläinten kärsimyksestä uskonnollisen teurastuksen yhteydessä on osittain ristiriitaista, joten lisätutkimus olisi siten perusteltua. Aivokuvauksissa kuitenkin esim. tainnuttamatta teurastettujen vasikoiden on todettu tuntevan kipua ennen kuolemaa.
Oikein suoritettu tainnutus esim. pulttipistoolilla on nopea ja kivuton toimenpide. Nykyinen teurastamohygienia taas pitää huolen siitä, ettei lihan pilaantumista tarvitse pelätä niissäkään tapauksissa, joissa eläin on ensin tainnutettu. Eläinsuojelulaki kieltää "tarpeettoman kärsimyksen aiheuttamisen". Jos ja kun on olemassa eläimen kannalta parempikin vaihtoehto, voidaanko eläimen kokemaa kärsimystä uskonnollisen teurastuksen yhteydessä todella pitää tarpeellisena kärsimyksenä?

http://elaintenhyvinvointikeskus.edublogs.org/2011...

Laura Hänninen

Meillä on jatkuvasti kaupan eläinperäisiä tuotteita tuotanto-olosuhteista ja pitotavoista, jotka ovat joko Suomen lainsäädännön (esimerkiksi sikojen hännäntypistys tai kanojen nokanleikkuu) tai EU:n lainsäädännön (varaustelemattomien häkkien munat) mukaan kielletty. Kaupan esteisiin ei vielä, valitettavasti, olla saatu eläinten kohtelua, vaikka siihen suuntaan on pientä liikehdintää ollut.

Eri juttu sitten on, onko meillä riittävästi tutkittua tietoa rituaaliteurastuksen kivuliaisuudesta. Uskonnollisessa (Halal tai Koscher) teurastuksessa on tiukimmillaan kyse siitä, että eläimen kaulasuonet viilletään auki, jonka jälkeen eläin joko tainnutetaan tai annetaan kuolla verenhukkaan.

Meillä on jo aivan riittävästi tutkittua tietoa, että hereillä olevan yksilön lihasten syvä viiltohaava aiheuttaa yksilölle kipua (eikä ole olemassa muuhun tulkintaan viittaavaa dataa). Tämän vuoksi on lähdetty siitä, että eläin tapetaan ravinnoksi mahdollisimman pientä kipua tuottaen, eli tainnutetaan ensin, jonka jälkeen lasketaan veret.

Toki tainnutustavoissa on eroa, ja tutkittu tieto muuttaa käytäntöjä (valitettavan) hitaasti. Sikojen ja siipikarjan kaasutainnutuksessa käytetään edelleen yleisesti hiilidioksidia, joka aiheuttaa epämiellyttävän tukehtumistunteen, ja on suurina pitoisuuksina kivulias.

Lampaiden ja nautojen uskonnollisessa teurastuksessa tainnutuskeinona on kuitenkin pulttipyssy, joka on nopea, osaavissa käsissä helppo ja turvallinen tainnutustapa.

Toimituksen poiminnat